Het talent van Bredero voor komische situaties
Op 7 februari speelt in Theater Slot Zeist Symen sonder Soeticheyt. (Ofwel Symen zonder vriendelijkheid). Over een speeddate in de zeventiende eeuw. De auteur is Bredero.
Symen probeert Teuntje te veroveren. De dialoog is zeer humoristisch. Ze sparen elkaar niet maar er is wel sprake van een happy end.
Bredero (1585-1618) kon zich goed inleven in anderen. Bredero kende de lagere stand in de 17e eeuw vanuit zijn dagelijks leven. Hij wist de taal goed te imiteren.
In de tijd dat Bredero schreef voor het theater werd na het spelen van een tragedie ook een klucht gespeeld. Zodat er ook iets vrolijks te zien was. De klucht in de 17e eeuw is korter dan de tragedie. In de klucht komen vooral komische situaties aan bod. Met woordgrappen en fysieke grappen. De uitwerking van de verhaalstructuur en de personages is minder belangrijk. De plots zijn meestal bizar. Met overspel, persoonsverwisseling, vermomming of achtervolging. Het publiek wordt tot lachen aangezet.
De kluchten van Bredero zijn over the top om het zomaar eens uit te drukken. Overdrijving en groteske personages in vreemde situaties. Er kan om gelachen worden maar er kan ook van geleerd worden.
Een andere klucht van Bredero is De klucht van de koe (1612). Deze klucht staat bekend als een hoogtepunt van 17e eeuws komisch toneel. Het thema is eenvoudig: een oplichter bedriegt een domme boer. De oplichter is kritisch op dieven maar is zelf niet beter.